Gisteren had ik het genoegen om voor het eerst met een groep 7 en groep 8 via Qrabble een les met de BYOR te mogen geven. En wat is dat gaaf! De leerlingen waren super enthousiast en de resultaten mogen er zeker wezen! De leerlingen hebben daarnaast super goed in groepjes samen gewerkt.
Verschillende skills kwamen aanbod zoals creatief out of the box denken, logisch nadenken, technisch alles om de juiste manier aan elkaar vast monteren en presenteren voor de groep.

De les starten als eerste met terug kijken naar de actualiteiten, wat gebeurd er allemaal op robot gebied. Een dag na Koningsdag waarin alles in het teken stond van innovatie en vernieuwing was dit een ontzettend mooie kapstok om mee te beginnen. Welke robots heb je voorbij zien komen? En daarnaast, welke toegevoegde waarde hebben de robots bijvoorbeeld in de zorg! Maar ook het filmpje met de dansende robots bracht veel hilariteit in de klas, maar zeker ook verwondering wat robots allemaal al kunnen!

Daarna was de opdracht heel simpel, denk out of de box na wat je met de set kan gaan bouwen. Het mag van alles zijn! 2D/3D, groot/klein en het gebruik van 1 onderdeel of meerder onderdelen was compleet vrij.
Ik heb nog nooit een klas zo snel, gestructureerd in groepjes aan de slag zien gaan! En daarnaast was iedereen aan de slag en voelde zich verantwoordelijk voor het eind resultaat.
Tijdens het maken van de robots werd ook het probleem oplossend vermogen van de leerlingen aangesproken. Juf, hij doet het niet… hoe zou dat kunnen komen? Heb je de powerbank aangesloten? Ow nee juf, totaal vergeten! Logisch dat hij het niet doet!
Of juf hij doet het niet… heb je gekeken of de blauwe onderdelen aan de blauwe kant zitten en de groene aan de groene kant? (Input & output op het moederbord) Ow nee. Hier zitten 2 groene aan elkaar gekoppeld juf!

Wat zijn dan nog de min en verbeterpunten van BYOR. De motortjes die in de set zitten hebben het soms erg zwaar en raken oververhit. Daarna is de kans dat ze het niet meer doen. Daarnaast is het soms zoeken welke uitgangen op het moederbord het wel en niet goed doen. De mooie kant ervan is het probleemoplossend vermogen wat de leerlingen dan leren van, wat zou het niet kunnen doen en hoe kan je uitvinden wat het niet doet? Door kabels te wisselen en onderdelen te wisselen kwamen ze vaak zelf al tot een oplossing!

Over Kids 4 Code

Met bijna 15 jaar ervaring in het onderwijs en een passie voor ICT wil ik kinderen op een innovatieve wijze kennis laten maken met programmeren.

Kids 4 Code bied een flexibel, innovatief en interactief programma om kinderen spelenderwijs leren te programmeren. Of het gaat om invalwerk met een minimum van 4 uur of een langer traject, er is veel bespreekbaar. Bel of mail en we bekijken de mogelijkheden!

Leer kinderen programmeren!

Flexibel en snel inzetbaar (min. 4 uur)